Forside > Nyheder > Kunstig intelligens guider om førstehjælp

Kunstig intelligens guider om førstehjælp

Danskudviklet software kan hjælpe personale på alarmcentraler med at træffe beslutninger.

Fra april 2011 stiller politifolkene på landets alarmcentraler om til en sygeplejerske eller læge, hver gang opkaldet handler om en ulykke eller akut sygdom.

Det sundhedsfaglige personale har nemlig et bedre grundlag for at vejlede om førstehjælp og vurdere, om en ambulance er nødvendig.

Spørgeguide kan gøre det samme
Men deres kræfter kunne være brugt bedre ude på de personalehungrende hospitaler, lyder det fra en dansk forsker. For med hjælp fra en højteknologisk spørgeguide kan personer uden en sundhedsfaglig baggrund give vejledning og træffe beslutninger, der overgår det mennesker normalt kan overskue, fortæller, Thorsten Ottosen. Han er ph.d.-studerende ved gruppen for maskinintelligens på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.

Spørgeguiden minder i grove træk om de fejlfindingsprogrammer til computeren, som mange kender fra deres hjemme-pc. Programmet hjælper telefonpasseren med at stille de rigtige spørgsmål til personen i den anden ende af linjen.

I takt med at spørgsmålene om ulykken bliver besvaret, regner programmet sig frem til, hvordan personerne omkring den tilskadekomne skal give førstehjælp og om der er behov for en ambulance.

Eksperter leverer indholdet
Guidens indhold er opbygget af eksperterne inden for området. I dette tilfælde kunne de være læger og ambulancereddere. Computeren vil med sin regnekraft være i stand til at basere sine beslutninger på eksperternes samlede viden og erfaring.

Læs hele artiklen om kunstig intelligens, der guider om førstehjælp.

Kilde: www.jp.dk