Forside > Nyheder > Behov for julehjælp eksploderer på internettet

Behov for julehjælp eksploderer på internettet

Privat julehjælp breder sig på nettet, og på Facebook er mindst 8500 danskere tilknyttet julehjælpsinitiativer, som får masser af henvendelser. Sociale medier gør fattigdom nærværende, mener ekspert.

Der er mere end to måneder til juleaften, men allerede nu banker julen på døren hos fattige danskere.

Og hvor behovet de seneste år særligt har vist sig hos de humanitære og kirkelige organisationer, er behovet i år for alvor synligt på sociale fora på nettet. Her organiserer privatpersoner julehjælp, og en gennemgang af de private julehjælpsinitiativer på Facebook vidner om en efterspørgsel i kraftig vækst.

På Facebook findes lige nu seks større grupper eller sider, som bredt sigter på julehjælp, og derudover er der en myriade af små initiativer, som organiserer særegen julehjælp.

De seks større aktører har tilsammen tilsagn fra knap 8.500 danskere, og der er ikke tale om forpligtelsesløse synes godt om-tilkendegivelser. På siden ”Julehjælp” vokser medlemstallet dagligt med flere hundrede og er nu på knap 5.900 personer.

”Julehjælp” formidler brugt legetøj og tøj til børnefamilier fra privatpersoner, og det første år, i 2010, fik 63 børnefamilier hjælp. Det tal voksede sidste år til 300, og siden den 1. oktober i år, hvor ”Julehjælp” åbnede for hjælp, har 122 børnefamilier i skrivende stund fået offentliggjort ønskesedler på Facebook-siden.

”Sidste år begyndte det først at eskalere i november, så i år er det gået meget hurtigere. Vi har forsøgt at gange op for at anslå behovet i år, men det kunne Facebook ikke rumme,” fortæller Anne Brusendorff, som sammen med sin søster står bag ”Julehjælp”.

Tilsvarende udviklinger har folkene bag ”Julehjælp 2012” og ”Julehjælpen” oplevet.

Sidste år måtte både Frelsens Hær, Dansk Folkehjælp, Mødrehjælpen og Samvirkende Menighedsplejer afvise ansøgere til julehjælp – som de foregående år – fordi efterspørgslen var større end organisationernes midler. Eksempelvis fik Frelsens Hær 12.000 ansøgninger.

Til at supplere dette massive behov er private initiativer glimrende, mener indsamlingskonsulent og fundraisingsekspert Stig Fog.

”De sociale medier kan skabe kontakt til mange mennesker, som ligger ud over ens normale bekendtskabskreds, og der er ingen tvivl om, at velgørenhed for alvor er rykket ind på de sociale medier. Normalt giver vi kun gaver til folk, vi har en relation til, og der kan Facebook skabe nye relationer, fordi man kan fortælle sin historie via Facebook.”

Men de private initiativer må ikke skygge for de store organisationers indsats, advarer Stig Fog.

”Problemet ved de små initiativer er, at man ikke træder et skridt tilbage og ser på den grundlæggende problemstilling, fattigdom. Det svarer til at samle en masse penge ind til én syg mand, hvor den velgørende organisation ville samle ind til et forskningshold i sygdommen.”

Læs hele artiklen på Kristeligt Dagblad.

Kilde: Kristeligt Dagblad