Forside » Nyheder » Dementi

Dementi

Skive Folkeblad bringer i dag en faktuel forkert og usand historie med overskriften ”Lokalformand tog af kassen, ingen julehjælp til Skive på grund af underslæb. Da historien blev kendt tog Generalsekretær Klaus Nørlem straks  kontakt til Chefredaktør Ole Dall og oplyste, at den netop publicerede artikel var faktuelt forkert og direkte misvisende. På trods her af er historien sendt ud som citathistorie på Ritzau.

Ifølge Dansk Folkehjælp er det faktuelle i historien:  Allerede i begyndelsen af 2018 gøres lokalafdelingen i Viborg-Skive opmærksom på, at der er begået underslæb for 86.000 kroner af tidligere formand for lokalafdelingen. Vedkommende ekskluderes øjeblikkeligt af lokalforeningen og anmeldes øjeblikkeligt til Politiet. Vedkommende dømmes skyldig i retten og har tilbagebetalingspligt af de midler, der er begået underslæb af. Der er tale om lokalforeningens egne midler og ikke midler som er øremærket julehjælp eller anden form for hjælpearbejde. Det er tale om frie midler som er tilvejebragt gennem mange årtier via foreningens samaritterarbejde i lokalområdet.

Viborg-Skive lokalafdeling meddelte allerede tilbage i maj måned i år, at de i år ikke havde ressourcer til igen at samle ind og uddele julehjælp i Skive og Viborg, da afdelingen kun råder over 20 frivillige. I 2017 indsamlede lokalforeningen rundt regnet 20.000 kroner og hjalp 27 familier med julehjælp udover den hjælp som af organisationen blev uddelt i samme område. Der er således ingen sammenhæng mellem det begåede underslæb og foreningens julehjælp, som Skive Folkeblad skriver.

Organisationens hovedkontor sørger for indsamling og uddeling af julehjælp i kommuner, hvor ingen af organisationens lokalafdelinger er aktive. Organisationen sikrer således, at 77 familier i Skive modtager julehjælp i år, og i Viborg er det 183 familier der i år modtager julehjælp.

Generalsekretær Klaus Nørlem er rystet over Skive Folkeblad publicerer en sådan historie, og er endnu mere forundret over, at den sendes som citathistorie til Ritzau i lyset af at chefredaktør Ole Dall på det tidspunkt var bekendt med de faktuelle fejl og direkte misvisende informationer som angives i artiklen.