Online rådgivning skal hjælpe udsatte familier under coronakrisen

FamilieLinjen er et telefonisk og onlinebaseret rådgivnings- og coachingtilbud til udsatte børnefamilier, som oplever vanskeligheder ved at håndtere hverdagen under coronakrisen. Dansk Folkehjælp har kontakt til over 26.000 udsatte børnefamilier fra hele landet via nuværende sociale tilbud, og tilbud som omfatter hjælp til jul, ferie, konfirmation, skolestart, netværkstilbud til børn, unge og voksne, økonomirådgivning eller andre rådgivninger i tilfælde af familieproblematikker.

Den verdensomspændende coronavirus har på få uger ændret Danmark og danskernes hverdag markant, og det har store konsekvenser og giver udfordringer for alle – ikke mindst for de familier, der i forvejen havde det svært. Derfor har Dansk Folkehjælp med økonomisk støtte fra Ole Kirk´s Fond etableret FamilieLinjen.

FamilieLinjen er en telefonlinje eller video-samtale-linje, hvor familien kommer i kontakt med en kompetent rådgiver. Rådgiverne i FamilieLinjen vil have stor erfaring fra det sociale felt og består af familiecoach med særlig viden om familiedynamikker og konflikthåndtering, socialrådgivere samt projektleder med særlig erfaring fra udsatteområdet.

Rådgiverne henviser dig videre til andre former for hjælp, hvis du har brug for en mere specialiseret rådgivning og støtte, eksempelvis Dansk Folkehjælps økonomirådgivning eller andre rådgivninger i tilfælde af volds-, misbrugs- eller overgrebsproblematikker.

FamilieLinjen er naturligvis et gratis og anonymt tilbud til udsatte familier. Rådgiverne har tavshedspligt og alle oplysninger behandles efter gælden lov om beskyttelse af persondata. Når FamilieLinjen i dag åbner, vil det i de første to uger være familier fra Lolland, Guldborgsund og Vordingborg Kommuner som får tilsendt tilbud om rådgivning. Efterfølgende udbredes tilbuddet til hele Danmark.

Kontakt FamilieLinjen her

Family doctor call online.Parents and a child consult a doctor using a tablet at home. Online medical consultation.