Dansk Folkehjælp klar med rådgivningsværktøjet Gældsplanen

De frivillige økonomiske rådgivere har glædet sig til denne dag, hvor Dansk Folkehjælp og afdelingen for Økonomisk Rådgivning har fornøjelsen at implementere Rådgivningsværktøjet Gældsplanen. Værktøjet er udviklet til Dansk Folkehjælp i samarbejde med ansatte, frivillige og udviklere og finansieret af Dansk Folkehjælps egne midler.

“Det har været en lang og spændende proces, hvor der for hver gang vi troede, at nu var den der, så kom der nye udfordringer f.eks. persondataloven, men nu er den i vinkel og klar til brug“, fortæller projektkonsulent for Økonomisk Rådgivning Yvonne Lerche.

Inkluderer alle forhold
Rådgivningsværktøjet Gældsplanen kan kun tilgås på et lukket system med tilgang til Dansk Folkehjælps server. Gældsplanen fungerer således, at de frivillige økonomiske rådgivere kan indtaste alle borgerens personlige oplysninger, som civilstatus, børn, indtægter og gældsposter. Systemet danner ud af dette et overblik over budget og gældsposter, tilbagebetalingsplan og breve mv. og udfylder også et ansøgningsskema, hvis borgeren f.eks. skal søge gældssanering. De frivillige økonomiske rådgivere skal herved blot finpudse materialet og kan med sindsro vide, at alle faktorer er inkluderet i Gældsplanen.

Tilpasset den enkeltes behov
Systemet er meget logisk og brugervenligt. Dét at arbejde med især gældsproblemer er meget komplekst og der vil vores dygtige og kompetente frivillige økonomiske rådgivere komme med en individuel løsning for den enkelte familie. Der er dog overordnet altid tre strategier vi kan gå ud fra ved den type økonomisk rådgivning, hvor gæld der fylder meget: 1) gæld må være gæld, der hvor betalingsevnen simpelthen ikke tilstede, 2) forhandling med kreditorer eller 3) ansøgning om gældssanering. Rådgiverne søger for, i samarbejde med den enkelte familie, at vælge den tilgang, der passer bedst på familiens situation.

De tunge sager fylder mere og mere
Heldigvis ser vi også borgere i den Økonomiske Rådgivning, hvor det blot er udarbejdelse af budget og sætte i system i netbank, ringe til kreditorer for at få et par afdragsaftaler i stand eller måske en enkelt opringning til en offentlig myndighed. Men desværre fylder de store og tunge sager mere og mere, de sager, hvor borgerne er kommet økonomisk rigtigt langt ud og ingen hjælp kan få ad finansielle eller offentlige veje. Så udover de økonomiske og tekniske kompetencer, kræver det også en hvis styrke, livserfaring og menneskelige egenskaber med hjertet på rette sted at være frivillig økonomisk rådgiver.

“Vi oplever rigtig mange henvendelser til vores Økonomiske Rådgivning rundt i landet og også tilgang af nye Frivillige, ikke mindst pga. COVID-19. Der er ingen tvivl om, at de ca. 100 Frivillige Økonomiske Rådgivere ved Dansk Folkehjælp helt sikkert vil blive vildt begejstret for Rådgivningssystemet Gældsplanen, da det vil gøre deres arbejde en hel del lettere“, slutter projektkonsulent Yvonne Lerche.

okonomisk_raadgivning