Er du vores nye generalsekretær?

Dansk Folkehjælp er en non-profit, upolitisk og demokratisk hjælpeorganisation, som yder akut hjælp og langsigtet bistand til udsatte grupper i både Danmark og udlandet. Arbejdet udføres både som direkte støtte i form af fx Julehjælp, økonomisk rådgivning og førstehjælpskurser eller via samarbejdspartnere eller som nødhjælp i nogle af verdens konfliktområder, fx Ukraine. Dansk Folkehjælp er udsprunget af arbejderbevægelsen og  idéen om at hjælpe andre, og er stærkt forankret i hele Danmark.

Dansk Folkehjælp er vokset betydeligt de senere år, og søger nu en ny generalsekretær, som med stærke samarbejdsevner, rummelighed samt strategisk og forretningsmæssig forståelse kan lede og styrke organisationen på både de indre og ydre linjer.

Dansk Folkehjælp har brug for en Generalsekretær, som med indsigt i bl.a. samfund, sociale forhold, frivillighed samt social- og bistandspolitikken, kan stå i spidsen for at konsolidere, men også udvikle Dansk Folkehjælp til gavn for både borgere og samfund lokalt og globalt.

Som Generalsekretær for Dansk Folkehjælp leder du et sekretariat med ca. 20 medarbejdere og en organisation med mere end 3.500 frivillige og lokalafdelinger i 50 kommuner. Sekretariatet er placeret i Nykøbing Falster. Som generalsekretær har du mange opgaver: Du skal bl.a. sikre Dansk Folkehjælp indflydelse, synlighed og resultater i både Danmark og internationalt, men du skal også sikre en organisation med sund økonomi, som er i trivsel og balance, og som det er attraktivt både at være medarbejder og frivillig i.

Om dig

Som Generalsekretær skal du håndtere et bredt interessentunivers, hvor både politikere, medier, donorer, samarbejdspartnere, kon-kollegaer og frivillige er en del af din hverdag. Dansk Folkehjælp er en flad organisation og generalsekretæren skal derfor både evne og have lyst til en rolle med både  strategiske og operationelle opgaver. For at blive vores nye generalsekretær, ser vi gerne at du bl.a. har:

  • Min. 5 – 7 års ledelseserfaring fra tilsvarende niveau og relevant organisation
  • Har stor indsigt i og erfaring med sociale indsatser i Danmark og kender aktørernepå området
  • Kendskab og gerne erfaring til arbejdet med frivillige og evt. lokalafdelinger
  • Gerne kendskab til og erfaring fra internationalt udviklingsarbejde
  • Erfaring med at betjene en bestyrelse
  • Har resultater med forandringsledelse og strategisk ledelse i en organisation med mange forskellige interessenttyper
  • Har netværk og er vant til at sikre midler til programindsatser på socialog evt. udviklingsområdet
  • Vant til at have det overordnede økonomiske ansvar i en organisation med en flerstrenget indtægtsportefølje
  • Erfaring med pressehåndtering og vant til at være en offentlig frontfigur.

Efter år med stor vækst, covid-19, nye frivilligmønstre mm. har Dansk Folkehjælp brug for at konsolidere og få skabt ro på både indre og ydre linjer gennem involvering og tydelig strategisk retning.  Det kræver overblik og organisationsforståelse at lykkes med jobbet, men lige så vigtigt er det, at vores generalsekretær har et stort hjerte samt evnen til at samarbejde med andre. Vi forventer derfor at du bl.a.:

  • Er strategisk, helhedsorienteret og kan sætte tydelig retning og samle andre om den
  • Har en inddragende, samarbejdende og processtærk ledelsesstil
  • Tør uddelegere ;har øje for andres kompetencer og kan motivere dem til at bringe dem i spil
  • Kommunikerer på en klar og engagerende måde, der skaber gejst og ejerskab
  • Er lyttende, rummelig og kan begå sig godt i alle sammenhænge
  • Har en synlig og nærværende ledelsesstil
  • Skaber tryghed og ro gennem en transparent og troværdig adfærd

For mere information om stillingen og Dansk Folkehjælp, opfordrer vi dig til at læse mere i kravprofilen her.

Vi tilbyder
Dansk Folkehjælps sekretariat er i Nykøbing Falster, har en engageret bestyrelse samt lokalafdelinger og frivillige, som aktivt bidrager til foreningens formål og opgaver. Sekretariat består af både nye og erfarne medarbejdere med stort engagement samt mange fagligheder og kompetencer. Din løn forhandles individuelt, og afspejler, at vi er en NGO, stillingens ansvar og opgaver samt dine kompetencer og erfaring. Der er tale om en fuldtidsstilling med reference til bestyrelsen.

Din ansøgning
Mercuri Urval deltager i rekrutteringsprocessen. Du bedes derfor uploade din ansøgning og cv på Mercuriurval.com (reference DK-09583) snarest muligt og senest d. 11. december 2022. Vi forventer at holde samtaler hhv. den 19. december  og 16. januar 2022. Der vil forekomme test mellem første og anden samtale.

Kontakt
Vil du vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Henriette von Essen-Leise fra Mercuri Urval på tlf. 2943 5048 eller bestyrelsesformand Thomas E. Pedersen på tep@folkehjaelp.dk eller tlf. 61 61 17 61.

logo_folkehjaelp_identity